понедельник, 15 декабря 2014 г.

Повні і неповні речення. Тире в неповних реченнях



Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с.Порошково




Урок вивчення нового матеріалу

Повні і неповні речення.
Тире в неповних реченнях


Урок української мови (8клас)








Підготувала Товтин Наталія Михайлівна,
вчитель української мови та літератури

Додаток
Тема уроку:  Повні і неповні речення. Тире в неповних реченнях
Мета уроку:
навчальна: дати поняття про неповні речення в порівнянні з повними, з’ясувати їх семантико-стилістичні функції, навчити школярів розмежовувати повні й неповні речення і використовувати їх у зв’язному мовленні;
розвиваюча: виробити практичні вміння й навички розпізнавати неповні речення в тексті, розмежовувати повні й неповні речення, відрізняти неповні двоскладні речення від повних односкладних, перетворювати повні речення в неповні і навпаки, робити в усному мовленні паузу на місці пропущенного члена речення й на письмі ставити тире;
виховна: через залучення багатства мовних засобів виховувати в учнів прагнення до національної ідентифікації; виховання пієтету до української мови.
Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиці, дошка.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
НАШІ ПРЕДКИ
Предки мусили солому
У печах палити,
А у нас тепер колонки
Й електричні плити.
В предків ― ночви дерев’яні,
У нас ― білі ванни.
В предків лавки під стіною,
А у нас дивани.
В них ряднинки на долівці,
-2-
А у нас паркети.
У них мисники дубові,
А у нас буфети.
У них льохи муровані,
У нас ― холодильник.
У них півень зозулястий,
А у нас будильник.
Через те вважає дехто ―
Є печальні факти! ―
Що по-їхньому й балакать
«Нєудобно как-то...»
Павло Глазовий
Майже всі речення цієї поезії є неповними. Сьогодні на уроці ми розглянемо поняття про неповне речення.
ІV.Актуалізація опорних знань
 Завдання1. Порівняйте речення, записані ліворуч, із відповідними реченнями, виділеними в діалозі. Чим зумовлена відсутність деяких слів у виділених реченнях? Чи можна відновити ці слова з інших речень діалогу? Поясніть, чому виділені речення є неповними. Яка їхня роль у мовленні?
1. Книгарня знаходиться в центрі міста.       
2. До центру можна доїхати автобусом номер 7.
- Де знаходиться книгарня?
-У центрі міста.
- А чим можна доїхати до центру?
- Автобусом номер 7.
 Структура
Неповними називаються речення, у яких пропущено один або кілька членів речення, необхідних для цілісної граматичної структури. Цей пропуск добре відчутний, а відсутні члени речення можна легко відновити.

-3-

Неповні речення, як і повні, можуть бути поширеними і непоширеними, односкладними і двоскладними, а також частинами складного
речення.
Неповні речення можуть бути контекстуальними і ситуативними.
Контекстуальні речення
У контекстуальних неповних реченнях пропущений член відновлюється з контексту (найближчих речень тексту). Причиною пропуску є те, що слово вже вживалося і немає потреби його повторювати. Приклади: Червоними озерами цвіли в лісосмузі маки. Синіми озерами біля них - сокирки (М. Вінграновський).
Ситуативні речення
У ситуативних неповних реченнях пропущений член відновлюється з мовленнєвої ситуації. Причиною пропуску є те, що всі учасники розмови знають, про що йдеться. Наприклад, під час гри у футбол один гравець вигукує: «Пасуй мені!». Із ситуації спілкування зрозуміло, що в цій фразі йдеться про м'яч.
Пропуск присудка
Неповними також є речення з пропущеним присудком, який не можна відновити ні з контексту, ні з ситуації. На пропущений присудок указують наявні в реченні обставина чи додаток.
Наприклад: У цьому реченні є обставина,яка допомагає уявити присудок: зорі (є, світять, сяють тощо) в небі.




-4-
Отже, структура цього речення така:
Особливості вживання
Неповні речення широко вживаються в розмовному, художньому та публіцистичному стилях. Особливо характерні вони в діалогічному мовленні. Неповні речення допомагають уникнути невиправданих повторів слів, стисло й динамічно викласти інформацію. Пропуск членів речення робить спілкування зручним, жвавим, невимушеним.
Зверніть увагу!
Речення з пропущеним підметом чи присудком є двоскладним, а не односкладним. Наприклад: Андрій три роки прожив у Вінниці. Знає тут усі місця. Друге речення є двоскладним неповним (пропущений підмет Андрій).
Завдання 2. Прочитайте виразно текст. Доведіть, що виділені речення є неповними, відновіть у них пропущені члени. Прочитайте текст удруге з відновленими членами речення. Який варіант досконаліший? Розкажіть, з якою метою вжито в тексті неповні речення.
Учителька Надія Петрівна ввійшла в клас:
- Сідайте... Сашко, це правда, що з вашого села сьогодні втік із кузні Сіроманець?
- Втік, - відповів Сашко і сів.
- Ти сам бачив? - запитала Надія Петрівна.
- Бачив.
- Діти, де живуть вовки?
- У лісі, - хором відповів клас.
- У лісі. А от ти, Сашко, ходиш лісом до школи. Невже тобі немає асфальтованої дороги?

-5-
- Надіє Петрівно, - важко підвівся Сашко, - хай нею ходить хто хоче. А я люблю лісом (М. Вінграновський ).
 Знайдіть у тексті звертання, визначте, чим вони виражені.
Завдання2. Накресліть за зразком схеми виділених неповних речень, позначаючи в дужках пропущені члени. Чи можна відновити ці члени речення? Як?
Зразок:

1. Не хотіла коза на торг, так потягли (Нар. творчість). 2.
Три явори посадила сестра при долині, а дівчина заручена — червону калину (Нар. творчість). 3. Над зеленим узгір'ям ранкове сонце (І. Цюпа). 4. Стежечка розходилась на два боки. - Ліворуч! - звелів старий (І. Багряний ). 5. «Діду, а куди лебеді полетіли?» - «На тихі води, на ясні зорі», -пересміявшись і споважнівши, урочисто каже дід (М. Стельмах). 6. Хилило на сон. А в кущах десь прокинулась і намагалася зігрітись мрійноголоса пташка. Віщувала ранок
 (І. Багряний). 7. Дитя пожадливо накинулось на супчик, не відмовилось і від каші з підливою. Тільки на компоті «забастувало». - Не можу більше
(С. Музиченко). 8. А я ходжу. Рівним, розміреним кроком, через усю хату, з кутка в куток (М. Коцюбинський ).
Зверніть увагу!
Те, що в односкладному реченні є лише один головний член, не означає, що речення неповне, оскільки другий головний член не передбачений його структурою. Односкладне речення є неповним тоді, коли в ньому пропущено цей головний член або інший потрібний другорядний член речення.
Завдання 3. Випишіть спочатку неповні речення, а потім - повні. У дужках біля кожного речення зазначте, односкладне воно чи двоскладне. Підкресліть члени речення.
1. Всяке діло починай з голови (Нар. творчість). 2. Надворі ясна холодна ніч (Ірина Вільде).3. Вже де-не-де й димок із димаря (Л. Костенко ). 4. Над пам'яттю простягнуто мости (В. Коротич).
-6-
5.А під горою крейдяною дорога біла (О. Ковалевський). 6. Несподівано, раптом у чорну тишу щось впало. Живе, веселе, безтурботне (М. Коцюбинський). 7. Згадав черешню білу-білу й подвір'я в пишнім спориші (О. Квітневий).
Визначте частини мови виділених слів, поясніть їх написання.
Завдання 4.Два - чотири - всі разом! Поміркуйте, чи можуть односкладні називні речення бути неповними. Чому?
Тире в неповних реченнях
Якщо на місці пропущеного члена речення у вимові робиться пауза, то на письмі ставимо тире.
Наприклад: 1. На небі - сонце (М. Коцюбинський).
 2. Ранні пташки росу п'ють, а пізні - слізки ллють (Нар. творчість ).
Завдання 5. Прочитайте вголос речення, дотримуючись норм літературної вимови. Прочитайте речення вдруге, відновлюючи пропущені члени. Простежте, як змінюється характер розповіді. Поясніть уживання тире.
1. На видноколі - сиві тополі, вітер у полі колише ковиль (С. Фо-менко). 2. В просвітку дерев - віддзеркалення міста (О.Делеменчук). 3. А в небі - райдуга-веселиця (М. Ткач). 4. Андрій додому поспіша, а сонце - у зеніт (О. Підсуха). 5. На душі - пізній сніг (О. Таран). 6. Око бачить далеко, а розум - ще далі (Нар. творчість).
7. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі - пташиний спів (С. Жуковський).
Визначте, які з поданих речень є складними. Пригадайте і запишіть два
прислів'я, у структурі яких є неповні речення.
Завдання 6. Відредагуйте речення, уникаючи невиправданих повторів слів і ставлячи, де можливо, на місці пропущених членів речення тире.
Укажіть неповні речення.
1. Кров свою віддам твоїй калині, пісню свою віддам травам, птицям і лісам... (За М. Луковим).
-7-
2. Я закоханий в синь океану, а ще дужче я закоханий у зорі рум'яні (За В. Сосюрою). 3. Багаття ніколи не насититься дровами, а земля ніколи не насититься багаттям (Нар. творчість).
4. Пташка красна своїм пір'ям, а людина красна своїм знанням (Нар. творчість). 5. Не хоче півень на чуже весілля, та несуть півня на чуже весілля (Нар. творчість).
 Прочитайте відредаговані речення з правильною інтонацією.
Завдання 7. Прочитайте гумореску за ролями. Які репліки діалогу є неповними реченнями? Чим зумовлений пропуск членів речення?
Буйні предки.
Вдарив батько спересердя хлопчика малого.
Той поплакав, переплакав та й питає в нього:
- Тебе, татку, бив твій татко?
- Бив, та ще й немало.
- Ну, а татка твого били?
- Теж перепадало.
І сказало хлопченятко, заломивши ручки:
- Тепер ясно, звідки в тебе хуліганські штучки.
(П. Глазовий )
Спробуйте у вільний час написати свою гумореску у формі діалогу, використовуючи неповні речення.
Завдання 8. Виконайте завдання одного із запропонованих варіантів
 (на вибір).
Варіант А. Випишіть із газетної чи журнальної статті уривок тексту з неповними реченнями. З'ясуйте, з якою метою автор ужив ці речення.
Варіант Б. Випишіть із підручника української літератури уривок художнього тексту з неповними реченнями. З'ясуйте, з якою метою автор ужив ці речення.

-8-
Завдання 9. Виконання завдань на карточках індивідуально(повторення написання прислівників)
Висновки.
1. Незважаючи на відсутність деяких членів речення, неповні речення повністю задовольняють потреби спілкування, виражають закінчену думку.
2. Неповні речення треба відрізняти від односкладних, у яких наявний тільки один головний член речення, а другого немає і бути не може.
Домашнє завдання
Проект.
Об'єднайтеся в групи. Підготуйте і проведіть у класі прес-конференцію на тему «
Односкладні речення. Неповні речення». Інформаційний привід прес-конференції -розповісти про різні види речень.
Оберіть для своєї групи вид односкладного речення, який вам найбільше подобається;  підготуйте вступне слово вашої групи на прес-конференції, у якому поясніть, чому вирішили взяти участь у конкурсі, кого вважаєте своїми основними конкурентами, розкажіть про особливості та роль вашого виду речень (форма виступу може бути довільною; важливо - зацікавити слухачів);
і підготуйте 2-4 запитання до учасників інших груп щодо їхніх видів речень. При цьому не забудьте продумати, від імені якої газети, журналу чи телеканалу ви ставитимете запитання.







Комментариев нет:

Отправить комментарий