понедельник, 15 декабря 2014 г.

Узагальнення і систематизація знань учнів про звертання, вставні слова, словосполучення і речення



Загальноосвітня  школа І-ІІІ ступенів с.Порошково





Узагальнення і систематизація знань учнів про звертання, вставні слова, словосполучення і речення


Урок української мови (8 клас)









Підготувала Товтин Наталія Михайлівна,
вчитель української мови та літератури


Додаток
Урок української мови (8 клас)
Тема: Узагальнення і систематизація знань учнів про звертання, вставні слова, словосполучення і речення
МЕТА: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, словосполучення і речення ; удосконалити вміння виділяти їх у реченнях інтонацією і розділовими знаками; розвивати зв'язне мовлення; виховувати почуття національної гідності, поваги і шани до великого поета України Т.Г.Шевченка.
ОБЛАДНАННЯ. Автопортрет Кобзаря; репродукції з його картин, дидактичний матеріал на шевченківську тему.
На дошці: автопортрет Т. Шевченка, під ним епіграф уроку:
В Україні своїй,
Славній, вольній, новій,
Ми тебе не забули, Тарасе!
Народна творчість.
XІД УР0КУ:
І. Оголошення теми, мети уроку в ході бесіди:
- Що ми вивчали на останніх уроках рідної мови? (Звертання, вставні слова, словосполучення, речення).
- Пригадайте визначення, наведіть приклади.
-  Сьогодні ми працюємо над узагальненням знань про звертання, вставні слова, словосполучення і речення; удосконалимо навички виділення їх у реченні розділовими знаками, інтонаційно виділимо у реченні синтаксичні одиниці.
-  Звернемо увагу на епіграф уроку (учитель читає епіграф, учні записують тему уроку та епіграф).



-2-
БЕСІДА:
-  Як розумієте слова епіграфа?
-  Що знаєте про Шевченка ?
-  Які поезії пам'ятаєте ?
Отже, граматичне завдання ми пов'язуватимемо з творчістю видатного письменника України Т.Г.Шевченка. Ім'я талановитого поета, прозаїка, драматурга, художника відоме в усьому світі.
2.Пояснювальний диктант (дібрати заголовок, визначити тему, основну думку; пояснити пунктограми та вивчені орфограми).
Великий Кобзар.
Стоголоса слава лине над світом про Т.Г.Шевченка. Його твори, безумовно, знають усі. Кривавою і тернистою була твоя доля, Тарасе, та зійшла вона невгасимою зіркою над планетою. Хай живе у віках твоє пророче слово, великий Кобзарю. Твоя слава - то слава України!
3. Індивідуальна робота (біля дошки працюють 3 учні з картками)
Картка №1.Визначити в реченні частини мови, підкреслити граматичну основу, пояснити пунктограми.
Геніальні твори Т.Г.Шевченка знають, безумовно, усі українці.
Картка №2. Підкреслити члени речення, пояснити пунктограми, охарактеризувати звертання.
Мені ж, мій Боже, на землі подай любов, сердечний рай!
Картка №3. Пояснити розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення, виписати словосполучення і розібрати його за будовою
Орися ж ти, моя ниво, долом та горою....
(Поки учні працюють з картками, для учнів класу пропоную завдання творчого характеру).
Завдання: за репродукціями картин Т.Г.Шевченка
"Кара шпіцрутенами?",
"Казашка Катя",
-3-
"Циганка - ворожка",
"Видубецький монастир",
"Державний кулак"
скласти речення із звертаннями чи вставними словами (цю роботу можна провести за варіантами, використати взаємоперевірку).
Кару шпіцрутенами Шевченко, як відомо, спостерігав на засланні.
О люди! Невже можна голодним дітям-жебракам показувати грізного кулака?
Поет, напевно, добре знав казашку Катю.
Я думаю, що Видубецький монастир Т.Шевченко, безперечно, намалював, перебуваючи у Києві.
Картина "Циганка-ворожка", шановні, вражає глядача, по-перше, яскравістю фарб, а, по-друге, змістом.
(У складених реченнях учні пояснюють пунктограми, орфограми, відповідають на додаткові питання з граматики).
4.Фізхвилинка або "Мовний ланцюжок".
"Кобзар", Речення. Явір. Ревучий. Йосип. Підмет. Тарас. Словосполучення.  Ями. Мова. Алфавіт. Так.
5.Робота з підручником (учні повторюють визначення, розділові знаки при звертанні та вставних словах, за поданими схемами усно складають речення).
6. Списати речення, розставити і пояснити розділові знаки, підкреслити граматичну основу в реченнях; зробити синтаксичний розбір 4 речення.
1. Зоре моя вечірняя, зійди над горою, поговорим тихесенько в неволі з тобою.
2.Думи мої, думи мої, лихо мені з вами.
З. Світ, бачся, широкий, та нема де прихилитись в світі одиноким.
4. Ми тебе не забули, Тарасе (прост, двоскл., пошир., розпов., ускл. звертан.)
7.Самостійна творча робота (включити грамзапис класичної музики).

-4-
І Варіант: описати автопортрет Шевченка, використовуючи вставні слова.
II варіант: написати розповідь з елементами роздуму, застосовуючи звертання і вставні слова.
Зразки.
І. Переді мною автопортрет Т.Г.Шевченка.
Ясне, привітне, відкрите обличчя. Високе чоло. Здається, в темних очах причаїлася туга поета. Мабуть, це і власний біль, і біль народу, що терпів муки кріпацтва.
Автопортрет Шевченка, на мою думку, - свідчення неабиякого хисту молодого художника.
2. Пам'ять про тебе, великий Кобзарю, безперечно, незгасна. Ми тебе не забули, Тарасе. Хоч ти не бував на Харківщині, але ім'я твоє увічнене і на нашій землі. У місті Харкові тобі, Кобзарю, гордо височить пам'ятник. І ти, поете наш славний, безумовно, житимеш у наших серцях.
(Творчі роботи перевіряються).
II. Підсумкова бесіда. Оцінювання роботи учнів на уроці.
ІІІ. Домашнє завдання:
з "Кобзаря" Т. Шевченка виписати 5-6 речень із звертаннями і вступними словами; зробити розбір і словосполучення, і речення.



Комментариев нет:

Отправить комментарий